Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2010

ΚΩ∆ΙΚΑΣ ∆ΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΟΥ

Ο κώδικας δεοντολογίας είναι ένας κώδικας ηθικής και δεσµεύει τον βιβλιοθηκονόµο ως επαγγελµατία. ∆εν είναι κώδικας νοµικού χαρακτήρα.
Στον κώδικα αυτό έχουν υποχρέωση συµµόρφωσης τα µέλη της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόµων και Επιστηµόνων Πληροφόρησης.
Ο κώδικας δεοντολογίας αντιπροσωπεύει την αυτονοµία του επαγγέλµατος και αναφέρεται στις υποχρεώσεις του βιβλιοθηκονόµου απέναντι στον χρήστη και στο επάγγελµα.

1. Υποχρεώσεις απέναντι στο χρήστη

1.1 Ο βιβλιοθηκονόµος εξασφαλίζει στον χρήστη την πρόσβαση στις
πληροφορίες που είναι διαθέσιµες για το κοινό χωρίς κανένα περιορισµό
που δεν είναι επιβεβληµένος από νόµους ή κανονισµούς.
1.2 Η πληροφόρηση που παρέχεται από τον βιβλιοθηκονόµο είναι πλήρης,
αντικειµενική δηλαδή µη καθοδηγούµενη από απόψεις, ιδέες και αξίες του
βιβλιοθηκονόµου ούτε εξωτερικών κέντρων πολιτικών ή οικονοµικών.
1.3 Στην διαδικασία παροχής εξυπηρέτησης από την βιβλιοθήκη, ο
βιβλιοθηκονόµος δεν λαµβάνει υπόψη φύλο, ηλικία, κοινωνική
κατάσταση, θρησκευτική πίστη, πολιτικές πεποιθήσεις.
1.4 Ο βιβλιοθηκονόµος απορρίπτει κάθε είδος λογοκρισίας στα ντοκουµέντα
που συγκεντρώνει, επεξεργάζεται και διαθέτει για την πληροφόρηση του
κοινού.
1.5 Ο βιβλιοθηκονόµος εγγυάται την εµπιστευτική παροχή της πληροφορίας
και των πηγών που επιθυµεί ο χρήστης.
1.6 Ο βιβλιοθηκονόµος κατά την εξέλιξη των επαγγελµατικών του
υποχρεώσεων δεν πρέπει να εµπλέκεται σε συγκρούσεις συµφερόντων και
να χρησιµοποιεί για δική του και µόνο ωφέλεια πληροφορίες και πόρους.
1.7 Είναι καθήκον του βιβλιοθηκονόµου να προάγει σε επίπεδο προσωπικό
και συλλογικό την αυτονοµία και την αποτελεσµατικότητα των υπηρεσιών
της βιβλιοθήκης ως εργαλείου της δηµοκρατίας.

2. Υποχρεώσεις προς το επάγγελμα

2.1 Ο βιβλιοθηκονόμος πρέπει να τιμά το επάγγελμα µε την βαθιά
συναίσθηση της κοινωνικής του χρησιµότητας.
2.2 Ο βιβλιοθηκονόµος πρέπει να διαθέτει µία ευρεία και σε βάθος
επαγγελµατική κατάρτιση µέσω της οποίας παρέχει στο χρήστη υπηρεσίες
υψηλής ποιότητας σε σχέση µε τις καθορισµένες παραµέτρους
αποτελεσµατικότητας και άριστης χρήσης των πηγών πληροφόρησης.
2.3 Η επαγγελµατική γνώση πρέπει να έχει συνεχή ενηµέρωση και µε την
συµµετοχή σε βιβλιοθηκονοµικές ενώσεις και οργανισµούς.
2.4 Στην επαγγελµατική του δραστηριότητα, οι σχέσεις του βιβλιοθηκονόµου
µε τους συναδέλφους του πρέπει να βασίζονται στις της αρχές της
ορθότητος, του σεβασµού και του πνεύµατος συνεργασίας.

3. Υποχρεώσεις προς το υλικό και την πληροφορία

3.1 Ο βιβλιοθηκονόµος δεσµεύεται να προωθεί την αξιοποίηση και την
προστασία του υλικού και της πληροφορίας.
3.2 Ο βιβλιοθηκονόµος δεσµεύεται να διασφαλίζει την µετάδοση της γνώσης
µέσω της ορθολογικής οργάνωσης των τεκµηρίων και δρώντας µε
αµεροληψία και επαγγελµατισµό.
3.3 Ο βιβλιοθηκονόµος, γνώστης του αντικειµένου στα πλαίσια του οποίου,
ενεργεί, δεσµεύεται να προωθεί προσωπικά και σε πλαίσια συνεργασιών,
την ολοκλήρωση των διαφόρων πληροφοριακών συστηµάτων και την
άρση των γεωγραφικών και οργανωτικών εµποδίων που περιορίζουν την
διακίνηση των πληροφοριών και των τεκµηρίων.

4 σχόλια:

  1. Σημαντική η κίνηση. Είναι καιρός να δοθεί σε όλους μας ένα βήμα για να διατυπώσουμε τις απόψεις και τις προσδοκίες μας. Ελπίζω να αποδώσει καρπούς το συντομότερο.
    Νομίζω, όμως, πως θα πρέπει και οι ίδιοι να είμαστε διατεθειμένοι να αναγνωρίσουμε πως η βιβλιοθηκονομία δεν είναι πια τέχνη (όπως μαρτυρούσαν οι παλιότεροι μεταπτυχιακοί τίτλοι με το MA on Librarianship για παράδειγμα) αλλά επιστήμη (μιας και πλέον κάνουμε MSc). Η Επιστήμη της Πληροφόρησης είναι ένας δυναμικός και αυτή τη στιγμή υβριδικός, κατά κάποιο τρόπο, κλάδος. Αν δεν γίνουμε όλοι κοινωνοί αυτής της άποψης, θα είναι δύσκολο να πείσουμε την πολιτεία να μας αντιμετωπίσει διαφορετικά.
    Το status του βιβλιοθηκονόμου πρέπει να αλλάξει. Ο ρόλος των συναδέλφων στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες έχει βελτιωθεί σημαντικά, κυρίως με τα ΕΠΕΑΕΚ. Αυτός των συναδέλφων στις ειδικές ήταν πάντοτε σημαντικός. Το ίδιο πρέπει να γίνει και με τις δημοτικές βιβλιοθήκες. Είναι αδιανόητο, κατά τη γνώμη μου, τ' ότι η βιβλιοθήκη δεν αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Όποιος έχει την ψευδαίσθηση ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι απλά και μόνο επειδή επισκέπτονται τη βιβλιοθήκη μαθητές, καλό θα ήταν να αναθεωρήσει λίγο το τι είδους υπηρεσίες θα ήθελε να παρέχει.
    Λυπάμαι που το λέω, αλλά για 'μένα το να κάνω check in check out σαν να είμαι υπάλληλος σε video club δεν είναι ο λόγος που με οδήγησε στο να σπουδάσω βιβλιοθηκονομία. Πολύ δε περισσότερο το να ακούω καθημερινά τη φράση "μου είπε ο κύριος να μου δώσετε φωτοτυπίες για....".
    Οι βιβλιοθηκονόμοι πρέπει επιτέλους να μπουν στο σχολείο και να διδάξουν τους μαθητές πώς να αποκτούν οι ίδιοι πρόσβαση στις πληροφορίες που χρειάζονται και όχι να περιμένουν έτοιμες πληροφορίες.
    Η επιταγή της εποχής είναι ο βιβλιοθηκονόμος να οργανώνει πηγές και πληροφορίες έτσι ώστε να μην τον χρειάζεται πλέον ο χρήστης ως μεσάζοντα.
    Αυτές είναι οι πρώτες, λίγο άτακτες, σκέψεις μου και ελπίζω αυτός ο διάλογος πραγματικά να οδηγήσει σε κάτι εποικοδομητικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άννα Γεωργαντά, ΤΕ Βιβλιοθηκονόμος25 Ιανουαρίου 2010 στις 12:51 π.μ.

    Σημαντική και αξιόλογη η προσπαθεια σας. Ελπίζω σε σύντομο χρονικό διάστημα να γίνει το blog πλούσιο σε αναρτήσεις με θέματα που άπτονται της βιβλιοθηκονομίας και της εξελιξης της ως επιστήμης, με αναρτήσεις που αφορούν όλα τα είδη βιβλιοθηκών αλλα και με θέματα και αναρτήσεις που αγγίζουν τα γνωστά προβλήματα της κατοχύρωσης του επαγγέλματος, της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων, της τοποθέτησης σε αλλότρια καθήκοντα, μη λαμβανοντας καθόλου υπόψη τον διορισμό σε οργανική θέση Βιβλιοθηκονόμου. Ένα μέγιστο θέμα υπηρεσιακής καταστασης ιδιαίτερα σε Νοσοκομειακές Βιβλιοθήκες. Ας ελπίσουμε και ας στοχεύσουμε στο να ανατιμετωπιζονται οι βιβλιοθηκονομοι όπως άλλες ειδικότητες Τςχνολογικής Εκπαιδευσης (π.χ. Εργοθεραπευτες, Φυσιοθεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Τεχνολογοι Πληροφορικής, Τεχνολόγοι Ιατρικών Εργαστηρίων κ.α.) στα Νοσοκομεία της χώρας και όχι - ας μου επιτραπεί η έκφραση - για να ¨βουκλώνουν τρύπες"και να είναι παρατρεχάμενοι του διοικητικού προσωπικού και των ελλείψεων του, τόσο σε άτομα όσο και σε δυνατότητες.
    Μια πρόταση που θα ήθελα να κάνω είναι να σταλεί ένα υπόμνημα της ΕΕΒΕΠ στα διάφορα Υπουργεία που οι φορείς του εποπτεύον βιβλιοθήκες (Παιδείας, Υγείας, Εσωτερικών κ.α) με την υπενθυμίση του ρόλου του βιβλιοθηκονομου, της προσφοράς και της αναγκαιότητας του επαγγέλματος, των επαγγελατικών δικαιωμάτων και κατόπιν της διαβιβασης του από τα αρμόφια Υπουργεία στους φορείς που αυτά εποπτεύον. Θεωρώ απογοητευτικό και τραγικό να προσπαθούν ακόμη, το 2010 (!) βιβλιοθηκονόμοι σε αυτη τη χώρα να αποδείξουν τα αυτονόητα και να επαναλμβανουν δις και τρις την ειδικότητα τους στην ερωτηση : "βιβλιοθηκ... πως είπαμε?"
    Πιστεύω και ελπίζω σύντομα με την προσπάθεια όλων μας ότι η ελληνική πραγματικότητα για τους βιβλιοθηκονόμους θα αλλάξει προς το καλύτερο και ουσιαστικότερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αννα Γεωργαντά, ΤΕ Βιβλιοθηκονόμος25 Ιανουαρίου 2010 στις 12:55 π.μ.

    Δυστυχώς το κείμενο μου που αναρτήθηκε έχει διαφορα ορθογραφικά λαθη λόγω κεκτημένης ταχύτητας..λυπάμαι :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συνάδελφοι,

    Ο διάλογος ως βασική αρχή της δημοκρατίας, της επικοινωνίας και της ενημέρωσης, πιστεύω ότι θα αποτελέσει και στη φάση αυτή ένα δυνατό εργαλείο για τους βιβλιοθηκονόμους και επιστήμονες της πληροφόρησης, ώστε να αναπτύξουν τις απόψεις τους για τα μεγάλα ανοιχτά θέματα(εργασιακά, επιστημονικά, θεσμικά κλπ)που μας απασχολούν σήμερα και χρήζουν αντιμετώπισης. Βασικός σκοπός και στόχος είναι να αναδείξουμε το ρόλο μας ως επαγγελματίες αλλά και τον κλάδο μας ως ένα σημαντικό παράγοντα, αφενός για τη διαχείριση της πληροφορίας και της γνώσης και αφετέρου για την ανάδειξη, διατήρηση, και διάσωση της εθνικής πολιτιστικής και πνευματικής μας κληρονομιάς.

    Ας είναι η αφορμή αυτή η αρχή για μια νέα προσέγγιση.

    Με συναδερφικούς χαιρετισμούς


    H Πρόεδρος της ΕΕΒΕΠ

    Χ. Κυριακοπούλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή