Παρασκευή, 12 Μαρτίου 2010

Πρόγραμμα ημερίδας «Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου τον 21ο αιώνα»

Ημερίδα

«Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου τον 21ο αιώνα»

Συνδιοργάνωση:

Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης

Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη

Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων

20 Μαρτίου 2010, Δομοκού 2

Σταθμός Λαρίσης

Πρόγραμμα Ημερίδας



9:00 - 9:30 Εγγραφές - Υποδοχή

9:30 - 9:50 Χαιρετισμοί

Προεδρείο:
Μπρίντεζη Χαρά, Βιβλιοθηκονόμος Msc, Υπεύθυνη Βιβλιοθήκης Ιδρύματος Ευγενίδου
Μελλιανού Ουρανία Βιβλιοθηκονόμος, Προϊσταμένη Κεντρικής Βιβλιοθήκης Δήμου Αθήνας

9:50 - 10:10 Κεντρική Ομιλία ΕΕΒΕΠ

Χριστίνα Κυριακοπούλου, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων της πληροφόρησης, Διευθύντρια της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Καλλιθέας "Η Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων: προκλήσεις & προοπτικές"


1η Συνεδρία: Η Βιβλιοθηκονομική εκπαίδευση: το παρόν και το μέλλον


10:10- 10:25 Γιώργος Γιαννακόπουλος, Καθηγητής-Προϊστάμενος Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης "Αναζητώντας την ενιαία πληροφόρηση"

10:25 - 10:40 Αλεξάνδρα Παπάζογλου, Διευθύντρια Βιβλιοθηκών Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Κολλέγιο Αθηνών - Κολλέγιο Ψυχικού)" Πληροφόρηση, Ψηφιοποίηση, Αντιμετώπιση Λογοκλοπής, Οργάνωση, Ανάπτυξη Αναγνωστικής Συνήθειας: Μερικές λέξεις κλειδιά από τον πολλαπλό ρόλο του βιβλιοθηκονόμου σήμερα. Πώς ο Βιβλιοθηκονόμος του 21ου αιώνα μπορεί να τους αντιμετωπίσει; "



2η Συνεδρία: Ο βιβλιοθηκονόμος ως επαγγελματίας


10:40 - 10:55 Βασιλική Στρακαντούνα, Βιβλιοθηκονόμος Mcs /φιλόλογος, Υπεύθυνη Βιβλιοθήκης Νομικής Σχολής "Δίκαιο και δεοντολογία στις βιβλιοθήκες"

10:55 - 11:10 Δημήτριος Κονδύλης,Βιβλιοθηκονόμος - Επιστήμονας της Πληροφόρησης,Master of Business Administration - MBA (University of Sunderland),PgDip HR Management (University of Sunderland)/Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & θρησκευμάτων-Γενικά Αρχεία του Κράτους - Αρχεία Ν. Ευβοίας "Επαγγελματικά Δικαιώματα, Επαγγελματικές Ενώσεις (ΕΕΒΕΠ, ΕΑΕ) και....η ώρα του "Εθνικού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων"

11:10 - 11:30 Διάλλειμα

3η Συνεδρία: Βιβλιοθηκονομικές ενώσεις και συλλογική εκπροσώπηση

Προεδρείο:
Αλεξανδράκη Μαρία, Μέλος ΔΣ Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης-Μέλος ΔΣ ΕΚΕΒΙ
Μέλλου Δέσποινα, Μέλος ΔΣ Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης-Διευθύντρια Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χαϊδαρίου Αττικής

11:30 - 11:45 Μερσίνη Μορελέλη -Κακούρη, Καθηγήτρια ΑΤΕΙ Θες/κης - Προεδρεύουσα Συνδέσμου Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών "Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών : Βήμα Καινοτόμων Ιδεών και Συλλογικών Δράσεων"

13:45 - 12:00 Εκπρόσωπος Περιφερειακών Τμημάτων(ΠΕΤ) της ΕΕΒΕΠ

Προς μία Εθνική Πολιτική Βιβλιοθηκών

11:00 - 12:15 Δρ. Φίλιππος Τσιμπόγλου, Διευθυντής Βιβλιοθήκης Πανεπιστημίου Κύπρου "Εθνική πολιτική για τις ελληνικές βιβλιοθήκες. Χρέος του εικοστού και επιταγή του εικοστού πρώτου αιώνα."

12:15 - 13:30 Στρογγυλό Τραπέζι

Τσάφου Σταματίνα, Αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης του ΤΕΙ Αθήνας

Σεμερτζάκη Εύα, Βιβλιοθηκονόμος Msc, Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της Βιβλιοθήκης της Τράπεζας της Ελλάδος-συντάκτρια του ηλεκτρονικού περιοδικού «Συνεργασία»

Φράγκου Άννα, Βιβλιοθηκονόμος/Φιλόλογος, Προϊσταμένη Διεύθυνσης της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

Τροχόπουλος Ιωάννης, Διευθυντής της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Βέροιας

Λάππα Ευαγγελία, Δρ. Επαγγελματίας Ιατρικής Πληροφόρησης/Ιατρική Βιβλιοθήκη ΚΑΤ- Επιστημονική συνεργάτης του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης

Πολίτης Δημήτρης, βιβλιοθηκονόμος/πολιτικός επιστήμονας, Γραμματέας της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης- Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

Εκπρόσωπος Περιφερειακών Τμημάτων(ΠΕΤ) της ΕΕΒΕΠ

Κορκίδη Μαρία, Βιβλιοθηκονόμος Msc, Προϊσταμένη Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κερατσινίου

Συμπεράσματα

Σημείωση: Μετά τη λήξη της ημερίδας θα χορηγηθούν βεβαιώσεις συμμετοχής

«Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου τον 21ο αιώνα»

Σάββατο, 6 Μαρτίου 2010

ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΟΥ ΤΥΠΟΥ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΕΕΒΕΠ

4 Mαρτίου 2010
Στην εποχή μας τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα χαρακτηρίζονται από την προσαρμογή στην κοινωνία των πληροφοριών με ταυτόχρονη μετάθεση της έμφασης από τη μάθηση πληροφοριών που συμπεριλαμβάνει την απόκτηση ενός βασικού αποθέματος γνώσεων στην ανάπτυξη δεξιοτήτων.

Οι δεξιότητες αυτές περιλαμβάνουν την ανάπτυξη αναλυτικο-συνθετικής ικανότητας που αποτελεί προϋπόθεση της κριτικής σκέψης, της προώθησης της δημιουργικότητας, της ικανότητας μεταφοράς της μάθησης, το συνδυασμό γνώσεων που αναφέρονται σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, την ευελιξία λήψης αποφάσεων, την ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων και άλλα παρόμοια.

Είναι προφανές ότι χρειάζεται να τεθούν στη διάθεση του μαθητή υπηρεσίες και υποδομές που βοηθούν στην ανάπτυξη μ ιας θετικής και ενεργητικής στάσης απέναντι στη μάθηση, προκειμένου αυτός να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του αύριο και στην ανακάλυψη της γνώσης.

Κεντρικό ρόλο στη νέα υποδομή της μάθησης διαδραματίζουν οι βιβλιοθήκες, ώστε οι νέοι να έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν τις απαιτούμενες νέες δεξιότητες πρόσληψης της γνώσης, Οι βιβλιοθήκες, εν γένει, συμβάλλουν στην παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους, υποστηρίζουν τη λειτουργία ενός ουσιαστικού και ευέλικτου πλαισίου δια βίου μάθησης, που περιλαμβάνει τις δυνατότητες για αυτομάθηση και αποτελούν μέρος της βασικής υποδομής για την προώθηση της έρευνας σε όλα τα επίπεδα.

Αποτελεί λοιπόν κοινή παραδοχή ότι η ύπαρξη και αποτελεσματική λειτουργία μιας καλά οργανωμένης και επαρκώς στελεχωμένης βιβλιοθήκης θεωρείται σε παγκόσμια κλίμακα απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης.

Στη σύγχρονη πραγματικότητα θεωρείται απαραίτητο να υπάρξει σύνδεση της βιβλιοθήκης με τη μαθησιακή διαδικασία στα σχολεία και να συμβάλει στη δημιουργία κλίματος που θα ευνοεί και θα ενθαρρύνει τη φιλαναγνωσία ανάμεσα στους μαθητές.

Οι Βιβλιοθήκες μπορούν να αποτελέσουν κεντρικό συστατικό του νέου σχολείου. Από τη φύση τους αποτελούν το συνδετικό κρίκο μεταξύ «παραγωγών» και «χρηστών» της γνώσης. Στις νέες συνθήκες πρέπει να παρέχουν υπηρεσίες πληροφόρησης «προστιθέμενης αξίας», όπως ψηφιακές βιβλιοθήκες γκρίζας βιβλιογραφίας, δυνατότητες εξατομικευμένης πρόσβασης στην πληροφορία (personalisation), φιλτράρισμα πληροφορίας και υπόδειξη πληροφοριακών πηγών, συμμετοχή σε ηλεκτρονικές εκδόσεις κλπ.

Επιπλέον οι κοινοπρακτικές συνεργασίες των Βιβλιοθηκών συντελούν τόσο στη διεύρυνση των πηγών πληροφόρησης, όσο και στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων των βιβλιοθηκονόμων όχι μόνο ως «ενδιάμεσου πληροφόρησης», αλλά και ως εκπαιδευτή.

Η προαγωγή της κριτικής σκέψης που επιτυγχάνεται μέσω της βιβλιοθήκης είναι βασικό χαρακτηριστικό του μαθητοκεντρικού υπο δείγματος και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την απόκτηση πληροφοριακών δεξιοτήτων.
Αποτελεί επιτακτική ανάγκη στο σχεδιασμό του νέου σχολείου να ενσωματωθεί η βιβλιοθήκη ως ουσιαστικός συντελεστής αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και βασικός παράγοντας στην εκπλήρωση των σκοπών και επιδιώξεων του σύγχρονου σχολείου.

Με δεδομένο ότι η παρουσία των υπαρχουσών σχολικών βιβλιοθηκών περιορίζεται σε ένα πολύ μικρό αριθμό σχολικών μονάδων χωρίς την παρουσία επαγγελματιών πτυχιούχων των σχολών Βιβλιοθηκονομίας (ΑΕΙ – ΤΕΙ) και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των τωρινών υπευθύνων τους δεν μπορούν να ανταποκριθούν στους στόχους του σχολείου του μέλλοντος, προτείνεται να ακολουθηθεί ένα μοντέλο που να προβλέπει τη συνεργασία με τις δημοτικές, τις δημόσιες, τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες και μακροπρόθεσμα τη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος βιβλιοθηκών που θα περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Για τον παραπάνω σκοπό και για το γεγονός ότι στις έως τώρα εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας για «το σχολείο της νέας εποχής» απουσιάζει ο ρόλος της βιβλιοθήκης ως βασικού παράγοντα για την αναβάθμιση του σχολείου και της μαθησιακής διαδικασίας, η ΕΕΒΕΠ με το αίτημα συνάντησης επιθυμεί να καταθέσει τις προτάσεις της στο νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί.

Τρίτη, 2 Μαρτίου 2010

«Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου τον 21ο αιώνα»

Ημερίδα
«Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου τον 21ο αιώνα»
Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη
Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων
20 Μαρτίου 2010


Η Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης (ΕΕΒΕΠ), σας προσκαλεί να συμμετέχετε στην ημερίδα που διοργανώνει με θέμα «Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου τον 21ο αιώνα».
Με τις εργασίες της εν λόγω ημερίδας πρόκειται να ανοίξει ο διάλογος για το μέλλον της βιβλιοθηκονομίας στη χώρα μας και ειδικότερα όσον αφορά τα επαγγελματικά, εργασιακά θέματα καθώς και θέματα συλλογικής εκπροσώπησης.
Η ημερίδα θα προηγηθεί στο πλαίσιο της ετήσιας τακτικής Γενικής Συνέλευσης και έχει σαν στόχο να συγκεντρώσει την προβληματική που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στα παρακάτω θέματα που αναφέρονται στις θεματικές ενότητες της ημερίδας.
Τα αποτελέσματα πρόκειται να κατατεθούν στη Γενική Συνέλευση που έπεται της ημερίδας καθώς είναι και το ανώτερο όργανο, προκειμένου να αποφασίσει για το αν θα αποτελέσουν δέσμευση για το Διοικητικό Συμβούλιο που θα προκύψει από την εκλογική διαδικασία.

Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί: στην Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Αθήνας (Δομοκού 2, Σταθμός Λαρίσης, απέναντι από τον σταθμό του Μετρό) στις 20 Μαρτίου 2010.
Σημείωση: Για τo αναλυτικό πρόγραμμα της ημερίδας θα υπάρξει ενημέρωση μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της ΕΕΒΕΠ.

Πρόγραμμα – θεματικές ενότητες

1. Κεντρική Ομιλία ΕΕΒΕΠ (20 λεπτά)
Θα γίνει έναρξη της ημερίδας, θα δοθούν οι στόχοι και οι σκοποί της ημερίδας, και η άποψη της ΕΕΒΕΠ για το επάγγελμα και το μέλλον της Ένωσης.

2. Η Βιβλιοθηκονομική εκπαίδευση: το παρόν και το μέλλον (30 λεπτά)
Δύο εισηγήσεις σχετικά:
- Με την βιβλιοθηκονομία ως επιστήμη και τον ρόλο που καλούνται να παίξουν οι βιβλιοθηκονόμοι.
- Θέματα εκπαίδευσης, έρευνας και καινοτομίας (παραγωγή ή συμμετοχή), μεταπτυχιακή εκπαίδευση κ.α.

3. Ο βιβλιοθηκονόμος ως επαγγελματίας (30 λεπτά)
Δύο εισηγήσεις σχετικά:
- Με την επαγγελματική ύπαρξη των βιβλιοθηκονόμων.
- Θέματα για επαγγελματικά δικαιώματα.
- Νομοθεσία (Κανονισμοί και καθηκοντολόγια).
- Κώδικες δεοντολογίας κ.α.

4. Βιβλιοθηκονομικές ενώσεις και συλλογική εκπροσώπηση (30 λεπτά)
Δύο εισηγήσεις:
- Η μία από τα Περιφερειακά:
1) Θέματα για την λειτουργία της ΕΕΒΕΠ.
2) Προτεινόμενες καταστατικές αλλαγές, πορεία προς το μέλλον.
- Άλλες συλλογικές οντότητες.
1) (ΣΕΑΒ, Σύλλογος, Αρχειονόμων)
2) Συνδικαλιστική εκπροσώπηση κλπ)

5. Προς μία Εθνική Πολιτική Βιβλιοθηκών (20 λεπτά)

6. Συζήτηση – κλείσιμο (13:30)